To watch is to participate

Idag hos frisören så var det en alldeles undebar stämning i rummet. Frisörskorna liksom småpillade på varandra verbalt och det haglade kärleksfulla glirlingar och pillemariska kärleksförklaringar genom luften. Även när saker strulade med bortslarvade skärmaskinsblad (eh...lär mig lite frisöriska någon) och någon behövde springa ifrån på apoteket innan det stängde så löste allt sig med nästan lite förfeststämning.
Min frisör gnolade med i musiken som spelades och alla verkade vara på väg in i aktivt helgmode där det närmaste var en lycklig fredagskväll och natt.

Plötsligt kändes det som jag fick bevittna en multihövdad, ömsesidig kärleksakt.
Hade det inte varit för alla sociala kontruktioner, regler och mönster så hade det känts helt rätt att försiktigt onanera under frisörförklädet. Inte på gubbporrtidningsviset, tantsnuskviset eller blottarviset.
Däremot på Shortbus-viset.

"To watch is to participate" är en ljuvlig kommentar i Shortbus. Jag är inte så fri att jag skulle få det att fungera i praktiken, men teorin och känslan bakom känns som något viktigt.
I filmen har en kvinna fysiskt sex med en man samtidigt som hon låter ytterligare en kvinna vara med genom att ha ögonkontakt med henne. Allt ömsesidigt, jämlikt och njutningsfyllt för alla inblandade.

Allt tänkt ska ju såklart inte levas ut, ens om de fungerar som bra fantasier.

Min frisör flirtade med mig på vägen ut och stunden där gjorde mig lycklig. Hon flirtade säkert inte på riktigt och alla i rummet var säkert inte småkära i varandra.
Men jag var där, trivdes och älskade. Mig själv och andra.

Och även om jag inte finns här så som Du tror när jag skriver så får Du gärna njuta av mig i de bilder Du får framför Dig.

To watch is to participate. När Du njuter är jag gärna med oavsett om det är på riktigt.
Jag tänker försöka njuta i mitt huvud när jag får chansen. För när njutningen är där är den det faktiskt på riktigt oavsett hur den bevisbara världen ser ut.

Participating in life is to live.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0